W semestrze zimowym 2019/2020 odbędzie się nowy fakultet dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie przygotowany przez Fundację Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W programie Akademii filmu awangardowego I ponad 40 filmów awangardowych i filmów dokumentalnych nawiązujących do tradycji awangardy oraz wykłady specjalistów.
Projekcje i wykłady będą odbywały się w czwartki w kinie Iluzjon w godz. 17-20. Zajęcia mają charakter ogólnouniwersytecki na UW (4 okt ECTS). Studenci Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną ASP I stopnia (studiów licencjackich) mogą otrzymać za zaliczenie zajęć 3 pkt ECTS, studenci II stopnia 4 pkt ECTS. Pierwsze odbędą się 3 października w kinie Iluzjon. Koszt karnetu to 100 zł. Sprzedaż karnetów na semestr zajęć ruszy we wrześniu. Osoby spoza uniwersytetu także będą mogły wykupić karnet.
Zajęcia mają na celu zwiększenie świadomości wpływu tradycji awangardy filmowej na formy wyrazu obecne we współczesnym filmie, w tym szczególnie w filmie dokumentalnym, budowanie kompetencji odbioru sztuki współczesnej.
Pula nieodpłatnych karnetów zostanie rozdysponowana osobom, które z powodu sytuacji materialnej nie mogą sobie pozwolić na zakup karnetu, przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Szczegóły i formularz zgłoszeniowy: https://artmuseum.pl/pl/news/akademia-filmu-awangardowego-i-2
Historia eksperymentu filmowego
Zajęcia obejmują projekcje filmów legendarnych twórców, którzy ukształtowali historię kina awangardowego m.in.: Luisa Buñuela i Salvadora Dali’ego, Dzigi Wiertowa, Mai Deren, Jonasa Mekasa, Franciszki i Stefana Themersonów, Waleriana Borowczyka i Jana Lenicy, Kennetha Angera, Yoko Ono. Sylwetki Mai Deren, Josepha Beuysa, Tony’ego Conrada przybliżą współczesne filmy dokumentalne.
Projekcje filmów dokumentalnych, czerpiących z tradycji kina awangardowego będą integralną częścią zajęć. Współczesne kino dokumentalne to obecnie jeden z najciekawszych i najszybciej rozwijających się gatunków filmowych. Filmy dokumentalne, które znalazły się w zestawieniu, charakteryzuje nowatorstwo formy, przybliżające je do granicy między dokumentem a kinem eksperymentalnym.
Zajęcia w semestrze zimowym 2019/2020 poprowadzą dr Marcin Borchardt, Sebastian Cichocki, prof. dr hab. Marcin Giżycki, Paulina Haratyk, Jakub Majmurek, Antonii Michnik, Daniel Muzyczuk, prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, Karol Radziszewski, Gabriela Sitek.
Akademia filmu awangardowego I jest pierwszą częścią programu Akademii filmu awangardowego, składającego się z dwóch semestralnych cykli, które obejmują zagadnienia historii filmu awangardowego – od lat 20. do czasów najnowszych.
Zaliczenie zajęć
Studenci, chcący uczestniczyć w zajęciach i uzyskać z nich zaliczenie, zobowiązani są do rejestracji na zajęcia w systemie USOS oraz wykupienia semestralnego karnetu, którego cena wynosi 100 zł. Karnety trafią do sprzedaży we wrześniu
Dopiero po rejestracji należy wykupić karnet, który jest biletem wstępu na zajęcia na sali kinowej. Można również wykupić karnet bez rejestracji, żeby uczestniczyć w zajęciach jako wolny słuchacz. Zakup karnetu będzie możliwy we wrześniu.
Więcej o zajęciach i zapisach dla studentów UW na stronie: http://akademiadokumentalna.pl/szkoly-wyzsze/akademia-filmu-awangardowego-i/
Więcej o zajęciach i zapisach dla studentów Zarządzania Kulturą Wizualną ASP: http://akademiadokumentalna.pl/szkoly-wyzsze/akademia-filmu-awangardowego-i-2/
Osoby spoza uniwersytetu mogą zapisać się na cykl projekcji i wykładów pod adresem: akademiafilmuawangardowego@gmail.com Warunkiem uczestniczenia w cyklu jest wykupienie karnetu w cenie 100 zł. Sprzedaż ruszy we wrześniu.
Organizatorami Akademii filmu awangardowego są: Fundacja Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Projekt Akademia filmu awangardowego jest współfinansowany przez m.st. Warszawę i Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej. Partnerami projektu są: Akademia Dokumentalna, Uniwersytet Warszawski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Arsenal - Institute for Film and Video w Berlinie, Kino Iluzjon, Cinémathèque Française, Home Movie Day Warszawa.
Kuratorzy: Łukasz Ronduda, Gabriela Sitek
Współpraca: Katarzyna Karwańska
Obieg i przygotowanie kopii: Michał Rogalski
Identyfikacja wizualna: Marta Lissowska
Harmonogram bloków projekcji i wykładów:
(zajęcia trwają trzy godziny. W kilku przypadkach, kiedy czas projekcji jest krótszy niż 120 min., zajęcia skończą się wcześniej)
Harmonogram bloków projekcji i wykładów:
(zajęcia trwają trzy godziny. W kilku przypadkach, kiedy czas projekcji jest krótszy niż 120 min., zajęcia skończą się wcześniej)
3.10.2019, godz. 17.00-20.00
Kino Wielkiej Awangardy – film dadaistyczny i surrealistyczny
„Balet mechaniczny” (“Ballet mécanique”) Fernanda Légera, 1924, 19’
„Antrakt” (“Entr'acte”) René Claira, 1924, 25’
„Pies andaluzyjski” (“Un chien andalou”) Luisa Buñuela i Salvadora Dali’ego, 1929, 21’,
„Złoty wiek” (“L'âge d’or”) Luisa Buñuela, 1930, 63’
Prowadzący zajęcia: prof. dr hab. Marcin Giżycki
10.10.2019, godz. 17.00-20.00
Kino Wielkiej Awangardy – dokumentalny film liryczny
„Berlin, symfonia wielkiego miasta” (“Berlin: Die Sinfonie der Großstadt”) Waltera Ruttmanna, 1927, 79’
„Człowiek z kamerą” („Человек с киноаппаратом”) Dzigi Wiertowa, 1929, 80’
Prowadzący zajęcia: prof. dr hab. Marcin Giżycki
17.10.2019, godz. 17.00-20.00
Kino Wielkiej Awangardy – idee i postawy twórcze reżyserek oraz ich obraz we współczesnym filmie dokumentalnym
„Zaproszenie do podróży” (“L'invitation au voyage”) Germaine Dulac, 1927, 36’
„Kochać Innego” (“Lover Other: The Story of Claude Cahun and Marcel Moore”) Barbary Hammer, 2006, 55’
Prowadząca zajęcia: prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz
24.10.2019, godz. 17.00-19.00
Wczesne kino amerykańskiej awangardy: filmy „ożywionego malarstwa” , temat miasta. Autorska animacja awangardy kanadyjskiej
„Manhatta” Paula Stranda i Charlesa Sheelera 1921, 9’,
„Rytmy światła” („Light Rhythms”) Francisa Bruguiere'a i Oswella Blakestona 1930, 6’
„Early abstractions” Harry’ego Smitha, 1939–56, 23’
„Kochaj sąsiada swego” (“Neighbours”) Normana McLarena, 1952, 9’;
Prowadzący zajęcia: Daniel Muzyczuk
31.10.2019, godz. 17.00-19.30
Polska awangarda filmowa od lat 20. do lat 60. – pionierskie realizacje polskiego filmu awangardowego
„Przygoda człowieka poczciwego” Franciszki Themerson i Stefana Themersona, 1937, 10’
„Apteka” Bruce’a Checefsky’ego, 2001, 10’,
„Drobiazg melodyjny” Bruce’a Checefsky’ego, 2006, 6’,
„Jalu Kurek - OR - Obliczenia rytmiczne” Ignacego Szczepańskiego, 1985, 4’
„Mieczysław Szczuka - 5 momentów filmu abstrakcyjnego” Marcina Giżyckiego, 2006, 1'49''
„Henryk Berlewi – Kinefaktura” Marcina Giżyckiego, 2012, 3'15''
„Był sobie raz…” Waleriana Borowczyka, Jana Lenicy, 1957, 9’
„Dom” Waleriana Borowczyka, Jana Lenicy, 1957, 11’
„Sztandar Młodych „Waleriana Borowczyka, Jana Lenicy, 1957, 2’
Prowadzący zajęcia: prof. dr hab. Marcin Giżycki
7.11.2019, godz. 17.00-20.00
Twórczość Mai Deren jako prekursorki amerykańskiej awangardy filmowej
„W zwierciadle Mai Deren” (“In the Mirror of Maya Deren”) Martiny Kudláček, 2002, 104’
„Sieci popołudnia” (“Meshes of the Afternoon”) Mai Deren i Alexandra Hammida, 1943, 14'.
„Rytuał w przetworzonym czasie” („Ritual in Transfigured Time”) Mai Deren, 1946, 14',
Prowadząca zajęcia: prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz
14.11.2019, godz. 17.00-19.00
Miasto we współczesnym dokumentalnym eseju filmowym w kontekście tradycji awangardowej
„21 x Nowy Jork” Piotra Stasika, 2016, 71’
Spotkanie z twórcą filmu Piotrem Stasikiem poprowadzi Jakub Majmurek
21.11.2019, godz. 17.00-18.40
Kino własne, home movies, wideodziennik / kino amatorskie w kontekście awangardy
„Ja kinuję” Karoliny Puchały-Rojek, 2012, 25'
„Przed zmierzchem” Leszka Boguszewskiego, 1976, 7’
„Klucz do...” Marcina Ziębińskiego, 1986, 16’
„Mojave” Wilhelma Sasnala¸ 2006, 6'
„Chleb” Wilhelma Sasnala, 2017, 7’
Prowadząca zajęcia: Paulina Haratyk
28.11.2019, godz. 17.00-20.00
Twórczość Josepha Beuysa i jego współczesny obraz w filmie dokumentalnym
„Beuys. Sztuka to rewolucja” (“Beuys”) Andresa Veiela, Niemcy 2017, 107 min.
Prowadzący zajęcia: Sebastian Cichocki
5.12.2019, godz. 17.00-20.00
Queerowa ekspresja amerykańskiej awangardy filmowej
„Ognie sztuczne” („Fajerwerski”) (“Fireworks”) Kennetha Angera, 1947, 20’
„Płonące istoty” (“Flaming Creatures”) Jacka Smitha, 162-163, 45 min.
“Kiss”, “Empire”, “Blow job”, “Chelsea Girls” Andy’ego Warhola [fragmenty]
“Dyketactics” Barbary Hammer 1973, 4 min.
“Beautiful People” Davida Wojnarowicza, 1987, 30 min.
Prowadzący zajęcia: Karol Radziszewski
12.12.2019, godz. 17.00-20.00
Filmowy dziennik, codzienność, autobiografizm, dokumentalizm subiektywności w amerykańskiej awangardzie filmowej lat 60. Twórczość Jonasa Mekasa, Stana Brakhage’a, Wallace’a Bermana
„Klatka” (“The Brig”) Jonasa Mekasa, 1960, 64’;
„Walden. Dzienniki, szkice, notatki” (“Walden”), rolka II, Jonasa Mekasa, 1969, 40’
“Aleph”, Wallace Berman, 1965-1966, 8’
“Dog Star Man”, cz. II, Stana Brakhage’a, 1963, 6’
Prowadzący zajęcia: dr Marcin Borchardt
19.12.2019, godz. 17.00-20.00
Twórczość Tony’ego Conrada i jego postać we współczesnym filmie dokumentalnym
„Tony Conrad: tu i teraz” (“Tony Conrad: Completely in the Present”) Tylera Hubby’ego, USA, 96 min.
Prowadzący zajęcia: Daniel Muzyczuk
16.01.2020, godz. 17.00-20.00
Awangardowe koncepcje i realizacje eksperymentów filmowych Fluxusu
“Fluxfilm Anthology”
Twórcy prezentowanych filmów: Nam June Paik, Dick Higgins, George Maciunas, Chieko Shiomi, John Cavanaugh, James Riddle, Yoko Ono, George Brecht, Robert Watts, Pieter Vanderbiek, Joe Jones, Eric Anderson, Jeff Perkins, Wolf Vostell, Albert Fine, George Landow, Paul Sharits, John Cale, Peter Kennedy, Mike Parr, Ben Vautier
Prowadzący zajęcia: Antonii Michnik
23.01.2020, godz. 17.00-20.00
Found footage jako technika awangardowych realizacji we współczesnym kinie dokumentalnym
„Dawson City: czas zatrzymany” (“Dawson City: Frozen Time”) Billa Morrisona, USA, 2017, 120 min.
„Dowody w procesie ciał” (“Evidentiary Bodies”) Barbary Hammer, USA, 2018, 15 min.
Prowadząca zajęcia: Gabriela Sitek