Ogłaszamy pełny program 16. Millennium Docs Against Gravity!
1000 pokazów, spotkania z 80 twórcami i bohaterami filmów, debaty i wydarzenia muzyczne. Ogłaszamy pełny program 16. Millennium Docs Against Gravity, największego festiwalu filmowego w Polsce i jedynego w Europie, który odbywa się jednocześnie w sześciu miastach.
W programie znajduje się blisko 160 tytułów, wśród nich najlepsze filmy dokumentalne świata, powstałe w ostatnich 12 miesiącach. Więszość z nich będzie miała na festiwalu polską premierę. Jak co roku festiwal stawia na różnorodność tematów, dlatego nie zabraknie tytułów o psychologii, sztuce, nauce, sporcie, architekturze i modzie. Zobacz, czy rozumiesz świat i czy świat rozumie ciebie – to hasło przewodnie tegorocznego festiwalu.
MISTRZOWIE
W programie nie zabraknie filmów najbardziej uznanych filmowców, w tym Wernera Herzoga. Jego „Herzog/Gorbaczow” („Meeting Gorbachev”) to wywiad-rzeka z Michaiłem Gorbaczowem. Agnès Varda, zmarła w marcu ikona kina i prekursorka Nowej Fali, w „Varda według Agnès” („Varda by Agnès”) tworzy swój niekonwencjonalny filmowy autoportret. Peter Jackson w swoim pierwszym filmie dokumentalnym „I młodzi pozostaną” („They Shall Not Grow Old”) wykorzystał zdumiewające materiały wideo z archiwów I wojny światowej, ukazując codzienne życie żołnierzy na froncie i okropieństwa wojny w niezwykle realistyczny sposób. Siergiej Łoźnica w filmie „Proces” („The Trial”) przedstawia pokazowy stalinowski sąd w 1930 r., także za pomocą archiwaliów. Obsypana nagrodami na festiwalu w Sundance „Kraina miodu” („Honeyland”) Tamary Kotewskiej i Ljubomira Stefanowa to rozgrywająca się w Macedonii Północnej historia Hatidze, pszczelarki, która wiedzie życie w zgodzie z naturą z dala od miasta. Najnowszy film Roberto Minerviniego, Włocha obrazującego wielokulturową rzeczywistość Stanów Zjednoczonych, „Co zrobisz, gdy świat stanie w ogniu?” („What You Gonna Do When the World’s on Fire?”) ukazuje codzienne życie czarnoskórych Amerykanów, walczących o godność i sprawiedliwość. W programie także wcześniejsze dzieła Minerviniego: „Zatrzymać bijące serce” („Stop the Pounding Heart”) i „Po drugiej stronie” („The Other Side”). Pochodzący z Włoch reżyser, żyjący od lat w Teksasie, wygłosi na festiwalu swój wykład mistrzowski.
PSYCHOLOGIA, CZYLI ZROZUMIEĆ SIEBIE
W sekcji Historie intymne, której patronem jest miesięcznik „Zwierciadło”, znajdą się filmy psychologiczne. „Magiczne życie V” („The Magic Life of V”) Tonislava Hristova (twórcy filmu „Dobry listonosz”, nagrodzonego na 14. edycji MDAG) to intymny portret młodej kobiety Veery, która wciela się w fantastyczne postaci za sprawą gier LARP (z ang. live action role-playing), aby zmierzyć się z demonami przeszłości. Przyjaźń jest tematem filmu „Transnistria” („Transnistra”) Anny Eborn o nastolatkach mieszkających w Naddniestrzu, nieuznawanej republice na terenie Mołdawii. „3100: biegnij i medytuj” („3100: Run and Become”) Sanjaya Rawala, zainspirowanego kultową książką „Urodzeni biegacze” Christophera McDougalla, przedstawia przebieg najdłuższego ultramaratonu na świecie i duchowe podejście do biegania.
OCZEKIWANE FILMY POLSKIE
„In Touch” Pawła Ziemilskiego opowiada o mazurskiej wsi Stare Juchy, z której prawie jedna trzecia mieszkańców wyemigrowała do Islandii, ale kontakt z bliskimi umożliwia im Skype. Bohaterami „Jazdy obowiązkowej” („Compulsory Figures”) Ewy Kochańskiej jest ukraińskie małżeństwo z trójką dzieci, które mieszka w Polsce. Szansą na lepszą przyszłość może być wygrana ich córki Julii w zawodach łyżwiarskich. „Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość? – pytał na krótko przed śmiercią w 2009 r. Marek Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. Odpowiada na to pytanie w filmie „Marek Edelman... i była miłość w Getcie” Jolanty Dylewskiej, nad którego scenariuszem współpracowała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda współreżyserował fabularyzowane sceny filmu. W „Symfonii Fabryki Ursus” („Symphony of The Ursus Factory”) Jaśmina Wójcik upamiętnia losy pracowników warszawskiej fabryki. A psychologia miasta jest tematem filmu „Diagnosis” Ewy Podgórskiej. Relacji najsłynniejszej pary polskich artystów przygląda się w wizualnym eseju z pogranicza kina i teatru Borys Lankosz („Rewers”). W filmie „Kobro/Strzemiński. Opowieść fantastyczna” występują Agata Buzek i Łukasz Simlat. Głośno może być również w związku z filmem „Złota”. Tomasz Knittel przygląda się w nim spadkobiercy (w wyniku reprywatyzacji) przedwojennej warszawskiej kamienicy i mieszkającym w niej lokatorom.
NOWA SEKCJA FILMOWA: CZWARTE OKO
„Kto zabił sekretarza generalnego ONZ?” („Cold Case Hammarskjöld”) to najnowszy, nagrodzony za reżyserię w Sundance, film Madsa Brüggera, znanego z „performatywnego dziennikarstwa”. Tematem „Kwitów z Panamy” („The Panama Papers”) Alexa Wintera jest największa jak dotąd afera ukrywania dochodów przez najbogatszych w rajach podatkowych.
W „Bellingcat: prawda w czasach postprawdy” („Bellingcat – Truth in a Post-Truth World”) Hans Pool przedstawia działalność pierwszego w historii obywatelskiego internetowego serwisu śledczego, który wyjaśnił takie zagadki, jak m.in. katastrofa lotu Malaysia Airlines 17 czy otrucie Siergieja Skripala. W „Ustrzelić mafię” („Shooting the Mafia”) Kim Longinotto opowiada o fotografce z Palermo – Letizii Battaglii, która przez lata portretowała działania sycylijskiej mafii. Sekcji filmowa Czwarte oko jest poświęcona roli zaangażowanego dziennikarstwa we współczesnym świecie. Jej patronem jest portal OKO.press.
NOWA SEKCJA FILMOWA: MODA DLA LUDZI
„Jean Paul Gaultier. Szyk i krzyk” („Jean Paul Gaultier Freak And Chic”) Yanna L’Hénoreta jest portretem tego niezwykle pomysłowego projektanta, nazywanego „enfant terrible” francuskiego świata mody. W „Yves Saint Laurent: ostatnia kolekcja” („Celebration”) Oliviera Meyrou poznajemy z bliska tytułowego bohatera, który uchodził za ikonę stylu i legendę za życia. Roy Halston Frowick, znany jako Halson, to kultowy projektant lat 70. ubiegłego wieku. Jego kreacje nosiły takie gwiazdy, jak Bianca Jagger, Liza Minnelli i Lauren Bacall. Frédéric Tcheng w filmie „Halston” przywołuje jego pełną wzlotów i upadków historię. Patronem sekcji Moda dla ludzi jest „Vogue Polska”.
NAJNOWSZA HISTORIA EUROPY
Rob Miller i Henry Singer w „Procesie Ratko Mladicia” („The Trial of Ratko Mladić”) pytają, czy 20 lat po wojnie w Bośni i Hercegowinie, która kosztowała życie ok. 100 tys. osób, możliwe jest zadośćuczynienie za poniesione straty i doznane krzywdy. Witalij Manski, którego film „Pod opieką wiecznego słońca” zwyciężył 13. edycję festiwalu, w „Świadkach Putina” („Putin’s Witnesses”) przedstawia historię dojścia do władzy rosyjskiego przywódcy. Reżyser, dzięki pracy w publicznej telewizji, miał szansę z bliska obserwować moment historycznego przełomu w Rosji.
NOWA SEKCJA FILMOWA: SCIENCE NON-FICTION
W filmie „A to mój przyjaciel robot” („Hi, A.I.”) Isy Willinger poznajemy możliwości robotów, które już dziś współpracują z ludźmi. Chris Paine w „Czy ufasz temu komputerowi?” („Do You Trust This Computer?”) odsłania mroczną stronę techniki i ryzyko, jakie wiąże się z wynalezieniem sztucznej inteligencji. A w „Nowym, lepszym człowieku” („More Human than Human”) Tommy Pallotta i Femke Wolting postanowili zbudować własnego robota, aby sprawdzić, czy może on zastąpić ich w roli filmowców.
EMOCJONUJĄCE ZWIĄZKI ŚWIATA FILMU I SZTUKI
Jak co roku przedstawiamy filmy przybliżające świat sztuki. „Niezwykła propozycja” („The Proposal”) Jill Magid, częściowo thriller, częściowo romans, jest historią próby przywrócenia dostępu do archiwum prac najsłynniejszego meksykańskiego architekta Luisa Barragána. Nebojša Slijepčević w „Serbce” („Srbenka”) prowadzi nas za kulisy spektaklu o 12-letniej Serbce zamordowanej w 1991 r. w Zagrzebiu. Autorem przedstawienia, które wbiło kij w mrowisko konfliktu chorwacko-serbskiego, jest Oliver Frljić, znany w Polsce za sprawą głośnego spektaklu „Klątwa”. Bohaterami filmu „Pogawędki o drzewach to zbrodnia” („Talking About Trees”) Suhaiba Gasmelbariego, zdobywcy Nagrody dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego na tegorocznym Berlinale, są czterej leciwi członkowie sudańskiego klubu filmowego, którzy postanawiają odrestaurować dawne kino pod Chartumem. Giacomo Durzi w „Ferrante Fever. Gorączce czytania” („Ferrante Fever”) portretuje nietuzinkową osobowość Eleny Ferrante, najpopularniejszej włoskiej pisarki naszych czasów, która skrywa swoją tożsamość.
AUDIODESKRYPCJA
Na naszym festiwalu nie ma barier. Filmy są dostępne dla wszystkich, także dla osób niewidzących i niesłyszących. W programie są cztery tytuły z audiodeskrypcją i napisami dla osób niesłyszących: „My Generation” Davida Batty’ego, „A to mój przyjaciel robot” („Hi, A.I.”) Isy Willinger, „Pogawędki o drzewach to zbrodnia” („Talking About Trees”) Suhaiba Gasmelbariego oraz „Stroiciel Himalajów” Michała Sulimy. Sponsorem pokazów filmów z audiodeskrypcją i napisami dla osób niesłyszących za pomocą aplikacji AudioMovie jest Bank Millennium.
AKADEMIA DOKUMENTALNA
Akademia Dokumentalna to program ponad 30 debat, spotkań, warsztatów, które będą towarzyszyć projekcjom festiwalowych filmów. Tworzą one przestrzeń do spotkania, poznawania i otwierania się na bogaty repertuar tematów podejmowanych w filmach. W tym roku podczas nich będą padać takie pytania, jak: Dlaczego się radykalizujemy? Jak żyć z robotem? Czy człowiek zniszczy życie na ziemi? Publiczność będzie mogła wziąć udział w warsztatach z komunikacji psów i ludzi, ćwiczeniach z rozciągania czasu oraz pamięci. Jak co roku na pokazy filmów dla dzieci zapraszani są rodzice z dziećmi i nauczyciele z uczniami.
SCENA MUZYCZNA
10 maja odbędzie się silent disco pod szyldem Britpop Brexit Party. Może wraz z wyjściem Wielkiej Brytanii z UE słuchanie brytyjskiej muzyki zostanie na Starym Kontynencie zakazane? Warto skorzystać z tej okazji, aby się nią nacieszyć! Na każdym kanale będzie można usłyszeć muzykę z innej dekady. 11 maja, po uroczystej premierze „Symfonii fabryki Ursus”, obok Dominika Strycharskiego (odpowiedzialnego za muzykę w filmie) pojawi się pianistka Barbara Drążkowska oraz reżyserka Jasmina Wójcik. Improwizacja muzyczna i niestrudzony taniec oddadzą klimat Ursusa. 18 maja wystąpi Antoha MC, który mieszka w bloku z rodzicami i dziewczyną, a jego teledyski mają miliony wyświetleń. Uznawany jest za jedno z największych odkryć rosyjskiej sceny muzycznej. Łączy hip-hop i taneczne beaty z jazzowymi inspiracjami. Oldskulowe brzmienia Rosji miksuje z dźwiękami Jamajki; chwyta też za trąbkę. Jak co roku Millennium Docs Against Gravity podkreśla, że nie tylko bez filmów, ale i bez muzyki nasz świat nie byłby taki sam.
Millennium Docs Against Gravity to największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce, jako jedyny w Europie odbywa się jednocześnie w sześciu miastach: od 10 do 19 maja w Warszawie (Kinoteka, Luna Iluzjon, Muranów, Muzeum Polin), Wrocławiu (Dolnośląskie Centrum Filmowe) i Lublinie (Centrum Spotkania Kultur), od 15 do 24 maja w Gdyni (Gdyńskie Centrum Filmowe), od 11 do 19 maja w Bydgoszczy (Kino Orzeł) i po raz pierwszy od 12 do 19 maja w Katowicach (Kosmos, Rialto, Światowid).
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Czytaj więcej w:
Polityce prywatności